Prospectieve cohort studie naar de respons van chirurgen op het falen van laparoscopieapparatuur op de operatiekamer
Graafland, M., Bemelman, W.A., Schijven, M.P.
Locatie(s): NVvH Lounge
Categorie(ën):
Inleiding
Falen van laparoscopieapparatuur is de directe oorzaak van ongeveer een kwart van de chirurgische fouten bij minimaal-invasieve chirurgie. Een serious game werd ontwikkeld om chirurgen en AIOS te trainen in het herkennen van en het reageren op fouten van laparoscopieapparatuur tijdens operaties. Uiteindelijk dient het de situational awareness van chirurgen op OK te verbeteren. Deze studie had tot doel om de baseline prestaties van chirurgen, AIOS chirurgie, beginners en productspecialisten van laparoscopieapparatuur te testen.
Methode
De serious game bevat 37 probleemscenario’s van de laparoscopieapparatuur, waaronder licht- en cameraproblemen, fouten met insufflatie en gastransport, elektrocoagulatie-problemen en pathofysiologische complicaties bij patiënten (Figuur 1). Deze scenario’s werden gevalideerd door chirurgen en technisch specialisten in laparoscopieapparatuur. Dertien chirurgen, vierentwintig AIOS, zes studenten en zes technisch specialisten (technici betrokken bij de productie van laparoscopieapparatuur) speelden de serious game op het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (Chirurgendagen). De scores van de deelnemers werden geanalyseerd en vergeleken tussen groepen met verschillende mate van ervaring met laparoscopische chirurgie (experts, intermediates, novices, en technisch specialisten).
Resultaten
Alle groepen hadden een vergelijkbaar niveau in het herkennen van problemen met laparoscopieapparatuur (experts 99%, intermediates 96.4%, novices 97.7%, en technisch specialisten 98.4%). Technisch specialisten losten significant meer problemen op dan de overige groepen (68.9% versus 45.0%, 51.4% en 51.0% onder experts, intermediates en novices, p = 0.01). Technisch specialisten hadden significant minder stappen nodig bij het oplossen van problemen: 1.0 stappen per probleem (mediaan; interkwartiel range 1.0 - 3.0); experts 3.0 stappen (IKR 1.0 - 4.0); intermediates 2.0 (IKR 1.0 - 4.0); en novices 2.0 (1.0 - 4.0), p = 0.03. Experts op het gebied van laparoscopische chirurgie hadden meer stappen nodig hadden dan de minder ervaren groepen en dan de technisch specialisten.
Conclusie
Ervaren chirurgen presteren niet beter in het oplossen van problemen met laparoscopieapparatuur op de OK dan beginners. Omdat technisch specialisten wel beter presteren dan beginners, is de serious game voldoende construct valide. Deze resultaten zijn opzienbarend en dienen te worden aangegrepen om verbeteringen in het onderwijs over laparoscopieapparatuur te bewerkstelligen.