Serious gaming kan een valide methode zijn om klinische beslisvaardigheid in de chirurgie te trainen
Graafland, M., Vollebergh, M.F., Lagarde, S.M., Haperen, M.F. van, Bemelman, W.A., Schijven, M.P.
Voorzitter(s): E.C.T.H. Tan, chirurg, Radboudumc, Nijmegen & M. van Heijl, AIOS Heelkunde, Diakonessenhuis, Utrecht
Locatie(s): Zaal 80/81
Categorie(ën):
Inleiding
Serious gaming wordt gezien als een nieuwe manier van training en toetsing in medisch specialistische vervolgopleidingen. In een serious game kunnen klinische beslissingen worden gesimuleerd op een aantrekkelijke, uitdagende en competitieve wijze. De serious game Medialis werd ontwikkeld als platform om klinische beslisvaardigheid te trainen en toetsen. Ook al stijgt de interesse in serious gaming vanuit professioneel perspectief, het bewijs omtrent de validiteit van serious games blijft beperkt. Deze studie heeft tot doel de face-, content- en constructvaliditeit van Medialis te onderzoeken.
Methode
De serious game bevatte 97 casus over symptomatisch galsteenlijden (Figuur 1). Een casus bestond uit beeldmateriaal, klinische informatie en vier vervolgopties. Vier experts beoordeelden de verschillende casus op basis van correctheid en vraagstelling. Vervolgens werd de serious game gespeeld door 7 chirurgen, 6 AIOS chirurgie, 6 ANIOS, 13 master- en 6 bachelorstudenten geneeskunde. Correctheid van beslissingen en beslissnelheid werden bijgehouden en vergeleken tussen de vijf groepen. Nadat de deelnemers de game gespeeld hadden, vulden ze een questionnaire in over het realisme van de game en het nut van de game voor opleidingsdoeleinden.
Resultaten
Chirurgen losten significant meer casus op (gemiddeld 77% correct, versus 67% bij AIOS, 60% bij ANIOS, 50% bij master- en 39% bij bachelorstudenten, p < 0,01). De 22 deelnemers die de game voor de tweede maal speelden, losten significant meer casus op dan in de eerste sessie (72% versus 48%, p = 0.00). Uit de resultaten van de questionnaire bleek dat chirurgen, assistenten en studenten de casus in de game realistisch vonden en het gamen nuttig voor de vervolgopleiding. De meerderheid vond de game leuk (90,9%), uitdagend (84,9%) en zou de game aanraden om collegae mee op te leiden (81,3%).
Conclusie
De serious game Medialis is in staat om onderscheid te maken tussen groepen van verschillende mate van expertise en om klinische beslisvaardigheid te verbeteren. De serious game kan gebruikt worden om opleidingsassistenten op aantrekkelijke en uitdagende wijze te trainen en te toetsen in kennis. Serious gaming heeft de potentie om een grote rol te spelen in toekomstige opleidingsprogramma’s.
Â
- Over Graafland, M.
- Over Vollebergh, M.F.
- Over Lagarde, S.M.
- Over Haperen, M.F. van
- Over Bemelman, W.A.
- Over Schijven, M.P.